burnout

 

Lopen en RSI
Hardlopen kan u helpen RSI-klachten te voorkomen of te verminderen. Lopen zorgt voor ontspanning en goede doorbloeding van de spieren. Door de variatie in beweging worden uw spieren niet alleen sterker maar gaat u ook stress te lijf.


hometekstblokje
corporatetekstblokje motivatietekstblokje runnerstekstblokje
loopinfotekstblokje


Wat is RSI?

Repetitive strain injury betekent "blessure door herhalende belasting". Het gaat om klachten aan nek, schouder, arm en/of pols die optreden omdat eenzelfde beweging vele malen per dag gemaakt wordt. RSI kan op een aantal plaatsen ontstaan namelijk: het nek/schoudergebied of in de onderarmen, polsen en/of handen. De klachten kunnen per persoon verschillen.

Hoe ontstaat RSI?
Klachten in het nek/schoudergebied ontstaan omdat de spieren van nek en schouders voortdurend aangespannen zijn. Door te weinig variatie in de bewegingen tijdens het werken en de constante aanspanning neemt de doorbloeding van de spieren af. Afvalstoffen vanuit de spieren worden hierdoor niet voldoende afgevoerd. Pijnklachten zijn hiervan het gevolg. Een natuurlijke reactie op pijn is een toename van de spierspanning, waardoor nog minder bewogen wordt en de doorbloeding nog meer wordt beperkt. Zo ontstaat een vicieuze cirkel. RSI klachten in onderarmen, polsen en/of handen ontstaan omdat tijdens herhaalde bewegingen pezen over botten en door peesscheden wrijven. Ook kan er druk op zenuwen en spieren ontstaan. Dit kan ontstekingen in spieren, pezen of gewrichten tot gevolg hebben. Doorbloedingsproblemen in nek- en schouderspieren kunnen deze klachten versterken. Bij stress kan RSI sneller optreden omdat de spierspanning dan al hoger is dan normaal.